Educació financera als centres educatius? Classe al carrer a Lleida

Educació financera als centres educatius?*

L’any 2013 el Departament d’Ensenyament va signar un conveni de col.laboració per posar en marxa un partenariat públic-privat (Generalitat, Institut d’Estudis Financers i BBVA, CaixaBank, Banc Sabadell, Santander i Caixa d’Enginyers) per fer arribar de forma gratuïta *l’educació financera *als centres educatius. Aquest conveni es va batejar amb el nom *d’EFEC *(Educació Financera a les Escoles de Catalunya) i compta amb una borsa de *professorat *voluntari, treballadors/es de bancs i caixes, alguns ja
jubilats, que ofereixen unes sessions sobre la gestió dels pressupostos personals, la planificació financera o com endeutar-se *amb seny* amb productes de crèdit.

Tanmateix, lluny de la propaganda i la retòrica amb què s’ofereixen aquests tallers, les persones que els imparteixen presenten el consum i l’endeutament com a pauta de comportament desitjable i el sistema
capitalista com l’únic model econòmic possible, bandejant la pluralitat i el pensament crític imprescindible en tot procès educatiu. El fet que el Departament promogui i faciliti la presència d’aquestes entitats financeres a les aules legitima el seu relat sobre les causes de la crisi, alliberant-les de qualsevol responsabilitat i posant el focus damunt les famílies pel seu endeutament irresponsable.

*La Plataforma PLEEC*, nascuda ara fa un any, considera que l’educació sostinguda amb fons públics no es pot alinear amb el discurs de les entitats financeres que han estat un dels elements nuclears de la crisi
iniciada el 2008 i de la qual encara en patim les conseqüències.

Comptarem amb l’aportació que faran en *Josep Manel Busqueta,* activista, pastisser i membre del grup Taifa i amb en *Ramon Morell*, professor d’economia de la UdL.

Us hi esperem!

Brigada europea a Brasil per a conèixer l’MST

USTEC·STEs (IAC) hem col·laborat activament amb el Moviment Sense Terra, fent difusió i extensió de la seva lluita i co-produint el Documental “Educar és la millor manera de lluitar” (https://www.youtube.com/channel/UCguauvxfrj9tiZq0eKWS-9Q), que vam enviar a tota l’afiliació i a tots els centres juntament amb un número especial de la revista Docència.

És per això que us fem partícips de la brigada que s’organitza el juliol per anar a conèixer l’MST i formar-se a la seva Escola Nacional, un exemple d’autogestió i de formació agrària, social i política.

Per a aquelles persones interessades, hem convocat una reunió informativa el proper DILLUNS 3 d’abril a les 19.30h a la seu d’USTEC-STEs, a Ronda Universitat 29, 5è pis.

A continuació teniu la informació bàsica de la delegació.

BRIGADA EUROPEA: CONEIXEMENT DEL MOVIMENT SENSE TERRA DEL BRASIL

Període: Del 10 al 30 de juliol de 2017.

Llocs: Estats de Sao Paulo i Paranà.

Activitats:

-Del 12 al 18 de juliol

Formació a l’Escola Nacional Florestan Fernández, Universitat del Moviment Sense Terra entre Sant Pablo i Rio:

• Presentació de l’escola, construïda i en part subvencionada per les aportacions europees.
  • Anàlisi de la situació política del Brasil,
  • L’MST i la història de la lluita per la terra al Brasil: l’organització de l’MST.
  • La formació, la cooperació i l’agroecologia.
  • Gènere i feminisme camperol i popular.
  • El projecte popular de reforma agrària.

-Del 19 a 25 juliol

Visita als assentaments i campaments de la regió central de Paranà, com ara el campament de Rio Bonic do Iguaçu, el més gran de l’MST avui, on el risc de la lluita és més alt (8 militants són a la presó) i on es practica l’agroecologia massivament amb la pràctica de l’agroforesta i l’Escola Llatinoamericana d’Agroecologia.

-Del 26 al 29 juliol

Participació en la jornada d’agroecologia a Llepassa, a una hora de Curitiba.

-30 juliol

Tornada

Hi ha també la possibilitat d’una breu visita a les cascades d’Iguazú.

Les persones que participen en el viatge podrien trobar-se el 10 de juliol a l’aeroport de San Pablo o directament a l’Escola Nacional de l’MST. Abans o després de la gira poden fer els dies de turisme que desitgen.

Cost: La previsió és de 1.600 euros totals (800 per a vols i aproximadament la mateixa quantitat per a les despeses de manutenció i viatges nacionals).

Si alguna persona hi està interessada, ens podeu enviar un correu a movisocials@sindicat.net

BREU HISTÒRIA DEL MST

L’MST (Moviment dos Trabalhadores Rurais Sem Terra) és un dels moviments socials més importants del Brasil. Des del 1985, any en el qual va néixer, aquest moviment no ha deixat de créixer ni ha abdicat dels seus principis, de manera que, tant al Brasil com a tota l’Amèrica Llatina, s’ha convertit en un referent de lluita que ha millorat la vida de milers de camperols i ha aportat una gran dosi d’esperança als més desheretats.

Sota el lema “Ocupar, resistir i produir”, l’MST organitza els camperols que no tenen terra per ocupar zones improductives. Per aconseguir-ho poden agrupar-s’hi des de 300 famílies fins a 3.000, normalment persones que viuen als barris pobres de les grans ciutats després d’haver estat expulsades del camp. Sortir de la pobresa i tornar a viure de la terra és el que les empeny a agrupar-se entorn de l’MST i començar el procés d’ocupació i resistència.

Des que va començar, aquest moviment no han parat d’ocupar terres, d’organitzar la producció, de construir escoles i de formar nous militants. En aquest moment uns dos milions de persones viuen i treballen a les terres ocupades i/o legalitzades. Existeixen centenars d’associacions camperoles i cooperatives de producció, prop de dues mil escoles en els seus campaments i assentaments i per la seva Escola Nacional Florestán Fernández han passat 16.000 joves per formar-se políticament i tècnica.

Per l’MST educar és fonamental, i la seva preocupació per l’escola està present des de l’inici del moviment. La lluita per l’escola és la fase posterior a la lluita per la terra: es tracta d’assegurar l’accés a l’educació de tots els nens i nenes en edat escolar, l’alfabetització de joves i adults i la formació tècnica i política dels seus joves.

Per l’MST educar significa bàsicament “formar per transformar la societat”: es tracta d’una educació que no amaga el seu compromís a desenvolupar la consciència de classe i la consciència revolucionària. L’escola és concebuda com un espai on els nens i nenes i els adolescents s’estan formant com a éssers humans d’una manera integral. L’organització col·lectiva es concep com un pilar fonamental de l’escola i el treball com a base de tot procés educatiu. L’autoorganització dels educadors i dels alumnes/es, així com la implicació de tota la comunitat, hi està també present.

Desmilitaritzem l’Educació desinfecta el Saló de l’Ensenyament del virus militar

La campanya realitza una acció simbòlica per cridar a les institucions a complir amb les mocions institucionals per a la desmilitarització de l’educació

També es promou un debat social i obert en relació al “ofici” militar, qüestionant que sigui “una sortida laboral més”

Barcelona, 22 de març de 2017

Un grup de persones de la campanya Desmilitaritzem l’Educació han entrat al Saló de l’Ensenyament  un any més per fer una acció de denúncia pública i simbòlica davant la presència de l’exèrcit i l’ampliació del seu espai en aquesta exposició orientada a la formació i l’educació. La campanya està formada per més de cent entitats vinculades al foment de la pau i l’educació.

Aquest grup, entre les quals hi havia representants de sindicats d’ensenyament,  d’estudiants, associacions de families i d’altres entitats socials, han fet una manifestació dins del recinte ple d’estudiants avui que era el dia de la inauguració. Després s’han dirigit a l’expositor de les forces armades i han escenificat una “desinfecció del virus militar” que pretén expandir-se en àmbits en el qual la societat catalana no vol.

Amb aquesta acció, els membres de la campanya Desmilitaritzem l’Educació també ofereixen un homenatge a les múltiples accions del moviment per la pau que històricament s’han manifestat en contra de la pretesa “normalització” dels exèrcits en la societat i s’han resistit a la “contaminació o infecció” del virus violent i militar.

9 març- Presentació del llibre El tiempo de Ayotzinapa

Us adjuntem la invitació a l’acte de presentació del llibre El tiempo de Ayotzinapa, de Carlos Marín Beristain, sobre la desaparició dels estudiants mexicans d’Ayotzinapa.

La presentació tindrà lloc el proper dijous 9 de març a les 19h a la Biblioteca de l’ICIP (Carrer Tapineria 10, 1a planta. Barcelona). Hi haurà venda de llibres a càrrec de la llibreria La Canibal.

L’aforament de la sala és limitat, per tant, és imprescindible confirmar assistència a activitats.icip@gencat.cat o al 93 634 74 42.