El Centre Delàs d’Estudis per la Pau publica dos nous informes sobre gènere i militarisme, aprofitant l’avinantesa de les seves jornades anualsque enguany s’han enfocat en aquesta temàtica sota el títol Dones militars.

Informe 30 Gènere i cultura militar. Vides, cossos i control social sota la guerra

Nou informeportada informe30
genere-cultura-militar en el qual s’analitza la relació dedependència mútua entre el militarisme i el patriarcat. I és que quan el militarisme penetra en una societat, mobilitza tots els recursos materials disponibles al servei de la guerra, inclosos els recursos humans. El discurs bèl·lic, la devaluació del valor de la vida, la construcció de l’ «altre» com a enemic o la promoció de certes masculinitats poden generar un augment de la violència i retroalimentar aquella que ja existia com a mecanisme de control sobre les dones, les criatures i les identitats sexuals i de gènere no hegemòniques.

Autora: Nora Miralles Crespo, col·laboradora del Centre Delàs d’Estudis per la Pau.

Pots descarregar aquí l’informe en català i en breu estarà disponible en castellà i anglès.

Informe 31 La incorporació de la dona a l’exèrcit espanyol. Opacitat, masclisme i violència

Aquest infportada informe31
dones-exercit-espanyol catorme presenta un estudi de la incorporació de les dones a les Forces Armades, que s’ha plantejat formalment com a part del procés de modernització de l’exèrcit espanyol. Tot i que les fonts oficials es refereixen a aquest procés com un fet d’“igualtat” la realitat és ben diferent. Obrir les portes de l’exèrcit a la dona les equipararà en drets als homes o les converteix en una peça més de l’engranatge militarista? Qüestions com la violència sexual, la dificultat de la conciliació familiar o la perpetuïtat de rols patriarcals fan pensar en l’exèrcit com una institució que genera violència dins i fora de les seves files.

Autora: Maria de Lluc Bagur, investigadora del Centre Delàs.

Pots descarregar aquí l’informe en català i en breu estarà disponible en castellà i anglès.

Sharing is caring!