ustec stes iac unio general trebaladors ensenyament logotip

LA VIOLÈNCIA MAI ÉS EL CAMÍ

Els centres educatius, espais oberts a les persones d’una comunitat, són actius importants per a diferents tipus d’organitzacions (culturals, educatives o de lleure). El passat 1 d’octubre, aquests espais, que històricament han estat seus electorals i on habitualment s’ensenyen i es transmeten valors com la tolerància, el respecte a les llibertats i la convivència pacífica, van ser escenari d’actuacions policials molt violentes.

Com a sindicat de treballadors i treballadores de l’ensenyament, USTEC-STEs (IAC) volem expressar el nostre rebuig a aquestes actuacions violentes. Sempre hem estat a favor de la pau i hem rebutjat la violència en totes les seves formes; sempre hem volgut defensar la paraula, el consens, els acords, la mediació i totes les actuacions que respectin l’altri. Sempre.

Des de fa molts anys, USTEC-STEs(IAC) participa de ple en la campanya Desmilitaritzem l’Educació perquè creiem fermament en els valors de la pau i la convivència.

Tots les persones que treballem en l’àmbit educatiu continuarem defensant fermament els valors democràtics i participatius de les nostres escoles, ja que aquest és el tarannà pedagògic que sempre ha estat i és capdavanter a l’escola pública.

Després de fets traumàtics, es produeix un sentiment de fragilitat i ansietat social. Crea estrès emocional i ens provoca trastorns de l’estat d’ànim amb simptomatologia tant física com psíquica. Ens n’alerten els signes d’afectació vital com la manca de concentració, la pèrdua de la son, la tristor, etc. Les persones que han estat exposades a aquests esdeveniments traumàtics poden desenvolupar respostes emotives, un procés psicològic que ens enfronta amb nosaltres mateixos, raó per la qual poder-les reconèixer i fer-les nostres ens pot ajudar a superar-les. Quan la sensació d’incredulitat s’esvaeix apareix la ràbia, la por, la impotència…, que encara que pugui semblar contradictori, són factors de protecció i, per tant, es fa necessari poder expressar i elaborar aquestes emocions en tots aquells contextos que ho permetin.

Així, cal activar processos d’acompanyament per facilitar espais oberts d’escolta i expressió que ens permetin superar l’angoixa, la por, el dolor… i substituir aquestes emocions per d’altres que ens facilitin tirar endavant.

En funció de les seves necessitats, els centres poden crear espais de proximitat per parlar i escoltar de manera assertiva i amb empatia realista, de manera que puguem compartir i reparar la nostra seguretat afectiva.

També volem informar les persones i centres afectats que, mitjançant les Seccions de Prevenció de Riscos de cada Servei Territorial i les seves tècniques en riscos psicosocials, el Departament d’Ensenyament pot oferir-los assistència si així se sol·licita.

USTEC-STEs (IAC) volem fer-vos costat en tot allò que pugueu necessitar. Podeu comptar amb els nostres delegats i delegades de salut de cada zona i amb els delegats que fan acció sindical i visiten el vostre centre. Per a qualsevol dubte podeu escriure a salut@sindicat.net o adreçar-vos a les diferents seus del territori.

USTEC·STEs donem suport a totes les persones que van viure aquestes actuacions tan impactants, a les que van patir danys físics a les seves escoles o instituts i a les que pateixen danys psicològics a causa dels fets traumàtics del diumenge 1 d’octubre.

31/10/2017 11:08 (3)