USTES-STEs (IAC) DEMANA RESPONSABILITATS PER LA VULNERACIÓ DELS ACORDS SOBRE ELS HORARIS DELS I LES DOCENTS DE SECUNDÀRIA.

El passat 24 d’abril el Parlament de Catalunya,  dins del debat dels pressupostos, va aprovar definitivament la recuperació de l'horari de permanència del professorat a secundària de 24h en la llei d'acompanyament dels pressupostos de 2020. La recuperació d'aquest dret s'inscriu dins de la lluita sindical unitària pel retorn de les condicions laborals arrabassades ara fa 10 anys.

En conseqüència, aquest guany es recull en els documents per a l'organització i la gestió dels centres per al curs 2020/21, tot i que reserven 6 hores d’horari no fix dins les quals el professorat pot ser convocat a participar de manera eventual en reunions d’avaluació o claustre, entre d’altres. Aquesta presencialitat eventual vulnera l’aprovat pel Parlament, però, malgrat això,  els sindicats vam donar el vistiplau a aquest document amb l’afegitó que aquestes reunions es poguessin dur a terme de manera telemàtica quan fos possible.

USTEC-STEs (IAC) ha tingut coneixement d’un document elaborat per la Secretaria de Polítiques Educatives i signat per la Sra. Iolanda Arboleas, sub-directora general de Funció Directiva i Lideratge Pedagògic. En aquest document es vulnera de facto la decisió presa pel Parlament i contradiu de manera premeditada els acords de la mesa sectorial pel que fa a l’organització horària del professorat de secundària:

• La presencialitat eventual que correspon a les 6 hores d’horari no fix poden passar a ser periòdiques i formar part del que podríem anomenar un “horari B”: unes hores que no consten en l’horari oficial, ja que recordem que aquest no pot incloure més de 24 hores setmanals de permanència al centre, però que passarien a formar part de l’horari fix al centre.
  • Dins d’aquestes 6 hores d’horari no fix, la senyora Arboleas  s’atreveix a suggerir que es puguin fer guàrdies en situacions d’emergència en les quals el sistema ordinari de cobertura d’absències resulti insuficient. Dit en altres paraules, SEMPRE, ja que és de domini públic el funcionament deficient del sistema de substitucions, que provoca que el professorat del centre n’hagi d’assumir moltes hores al llarg de la setmana.
  • També suggereix que de les 7’30 hores setmanals per realitzar tasques de  correcció, preparació de classes i formació (hores que sabem que són insuficients per realitzar aquestes tasques i que ens obliga sovint a dedicar-hi caps de setmana sencers), en podríem dedicar algunes a coordinar-nos amb altres companys i companyes, és a dir, a fer més reunions presencials.

Tot aquest vodevil té com a origen una causa que des d’USTEC-STEs (IAC) fa temps que denunciem: una manca absoluta de voluntat política per dotar el sistema educatiu dels recursos necessaris per a garantir-ne la qualitat. Aquesta manca pressupostària, de recursos i personal, es tradueix en els constants intents per part del Departament d’Educació de sobrecarregar de feina els i les docents. N’és una prova fefaent el document signat per la Sra. Arboleas.

USTEC-STEs (IAC) no defallirem en exigir l’augment necessari de personal docent per tal d’evitar que el personal en actiu supleixi amb més hores de treball les mancances del sistema.

USTEC-STEs (IAC) considera aquesta situació un insult al nostre col·lectiu i un intent de precaritzar encara més les nostres condicions laborals. És per això que en la passada Mesa Sectorial de Negociació vam demanar el cessament de la sub-directora general de Funció Directiva i Lideratge Pedagògic i vam exigir al mateix temps un comunicat clar per part del Departament d’Educació que invalidi les seves recomanacions i orientacions.

USTEC-STEs (IAC)

23/10/20