AVUI 19-3: VIDEOCONFERÈNCIA “CONVERSES SOBRE L’APARHEID”

Converses sobre l’apartheid: de Sud-Àfrica a Palestina”* amb Mandla Mandela i Desiree Bela
En aquests dies de confinament , us proposem desconnectar per unes hores del coronavirus  i compartir entre totes propostes i mesures contra el virus global del racisme.
Avui, dijous 19 de març, a les 18:30h, el diputat de l’African National Congress, cap tribal i nét de Nelson Mandela, Mandla Mandela, compartirà diàleg amb l’activista afrofeminista Desirée Bela en la videoconferència online “Converses sobre l’apartheid: de Sud-àfrica a Palestina”.
Enllaç per accedir-hi:  https://zoom.us/j/339788146
Més informació :  https://bit.ly/2TMozn3

21 i 22 de febrer: XVII EDICIÓ DEL SEMINARI PENSAMENT PER LA PAU

El 21 i 22 de febrer tindrà lloc la XVII edició del Seminari Pensament per la Pau de la Unipau, aquest any dedicat a Pau i pensament decolonial. Deconstruir el discurs contra l’altre.

Farem una anàlisi del racisme latent a la nostra societat a través d’activistes racialitzades i expertes en la problemàtica que l’han viscut en primera persona i que la combaten en el seu dia a dia, practicant formes d’emancipació col·lectiva des de la narrativa decolonial.

Divendres tindrà lloc l’obertura del seminari, on comptarem amb la presència de Cayetano Fernandez –militant antiracista a l’organització Kale Amenge–, qui ens vindrà a parlar de l’antigitanisme d’Estat des de la veu del col·lectiu romanès Kale Amenge.

Dissabte començarem parlant de la discriminació estructural amb Susan Kalunge –afrofeminista, activista i membre del Consell de SOS Racisme– i Daniela Ortiz de Zeballos –artista multidisciplinar–. A continuació, Lucia Mbomío –reportera de televisió, columnista i escriptora– i Moha Gerehou –periodista de eldiario.es i activista contra el racisme– ens parlaran sobre com combatre el discurs de l’odi des del periodisme  i l’activisme.

• LLOC: Casa de Cultura, a Sant Cugat
  • DATES I HORARI: divendres tarda de 19h a 21h; dissabte matí de 9.30h a 14h

L’entrada és lliure i oberta a tothom!
Inscripcions (gratuïtes) aquí.

Divendres 21 de febrer
19h: Antigitanisme d’estat i autonomia política Romaní. Tensions, reptes i desafiaments de l’antirracisme polític
– Cayetano Fernandez, Militant antiracista a l’organització romaní Kale Amenge. Investigador del Centre d’Estudis Socials de la Universitat de Coimbra

Dissabte 22 de febrer
9.30h: Discriminació estructural:  Societat i lleis que oprimeixen
– Susan Kalunge, Afrofeminista, activista i membre del Consell de SOS Racisme.
– Daniela Ortiz de Zeballos, artista multidisciplinar

11.30h: Com combatre el discurs de l’odi des del periodisme i l’activisme
– Lucia Mbomío, reportera de televisió, columnista i escriptora.
– Moha Gerehou, periodista de eldiario.es i activista contra el racisme.

13.30h. Clausura

*********************************************************************************************

SOBRE ELS COL·LECTIUS PARTICIPANTS

Kale Amenge és una organització romaní independent que, des d’una perspectiva decolonial, pretén contribuir a l’emancipació col·lectiva de poble Roma. Mitjançant la producció de coneixement crític i la confrontació de narratives i pràctiques racistes, la incipient organització farà la seva aportació per posar en crisi els mecanismes de dominació estructural racista que sustenten la discriminació del nostre poble. Kale Amenge és formada per persones Roma amb una formació interdisciplinària i una trajectòria de militància i activisme en diferents moviments socials així com en l’ampli espectre de l’esquerra l’Estat espanyol. Tot això fa que una de les intencions fonamentals de l’organització sigui la creació d’un nou activisme romanò, donant suport fraternalment als seus actuals representants, sense generar fallides dins de l’associacionisme Romà.

SOS Racisme és una entitat formada per persones que defensen els Drets Humans des de l’acció antiracista. Treballen per eradicar la discriminació racista i xenòfoba en totes les seves manifestacions i tots els àmbits de la societat, atenent a les persones, canviant consciències i incidint políticament. L’organització va néixer el 1989 de la implicació de la ciutadania en la lluita per la igualtat de drets i oportunitats de totes les persones que formen la societat. I des d’aleshores considerem aquest un factor indispensable per universalitzar el concepte de ciutadania. El col·lectiu és independent -no lligat a cap partit polític, sindicat o administració-, democràtic -es regeix per les decisions de l’assemblea de socis i sòcies i pels òrgans de direcció que aquesta escull- i de base -promou l’acció i implicació dels i les activistes i sòcies-.

8-2: ASSEMBLEA PER ORGANITZAR LA MANIFESTACIÓ

En poques setmanes hi ha hagut diverses agressions racistes i LGTBIfòbiques. També s’han realitzat diferents actes ultres, com a mostra del creixement general de l’extrema dreta. Aquests fets estan relacionats.

Hem fet concentracions urgents de protesta, i això és positiu.

Però també cal sortir al carrer més àmpliament, i segons el nostre calendari, no només a remolc de les agressions.

És essencial que la nostra manifestació del 21 de març sigui un èxit.

I per això, demanem la implicació de persones i entitats en la preparació, difusió, etc.

Veniu a l’assemblea:

📆 Aquest dissabte, 8 de febrer, ⏰ 11h,
📌 Espai Jove Fontana, Gran de Gràcia 190.

Entre els punts per treballar:
  • Com impliquem més persones, entitats, sectors en la mobilització.
  • Extensió territorial
  • Comunicació/premsa.
  • Continguts de la mani i de l’acte final, logística

#StopAntisemitisme
Important fil de tuits sobre un acte d’extrema dreta demà a Barcelona. Denunciem la naturalesa antisemita de l’entitat promotora:

AVUI, 30 DE GENER, DIA DE LA NO VIOLÈNCIA I LA PAU (DENIP)

El Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP), iniciat l’any 1964, és un dia assenyalat a escoles de tot el món. En aquesta jornada es promou i defensa una formació permanent en i per a l’harmonia, la tolerància, la solidaritat, el respecte als drets humans, la no violència i la pau. És el 30 de gener (o dies més propers), en commemoració a l’aniversari de la mort de Mahatma Gandhi.

USTEC·STEs(IAC) formem part dela campanya Desmilitaritzem l’educació, formada per més de vuitanta entitats l’objectiu de la qual és denunciar la creixent presència de l’exèrcit i armes en espais educatius, tant formals com informals i no formals.  Per aquest motiu, manifestem, any rere any, el nostre desacord en la progressiva militarització de determinats espais públics així com dels espais educatius.

Per això,  avui, 30 de gener, dia de la No-violència i la Pau, creiem absolutament imprescindible denunciar la promoció que  @governcat_ Generalitat, Ajuntaments i diferents Fires com la @Fira_Barcelona fan del militarisme com a “sortida laboral” #Desmilitaritzem @saloensenyament @desmilitaritzem https://t.co/1dKqXGjvCY.

Denunciem també  que els cossos policials, com @mossos, continuen realitzant tallers a escoles i instituts amb les seves armes, fomentant així la cultura de la por i securitització de la societat.

És per això que, mentre ens quedi un fil de veu, seguirem dient que LES ARMES NO EDUQUEN, LES ARMES MATEN.

VOLEM UNA EDUCACIÓ EN I PER A LA PAU!

XERRADES INFORMATIVES DELEGACIONS GUATEMALA 2020

Saps què són les Delegacions Solidàries a Guatemala?

USTEC·STEs (IAC) és un sindicat que dóna suport a diverses iniciatives i propostes de solidaritat i d’educació emancipadora, tant a Catalunya com al món. D’una manera especial, a determinades comunitats de Guatemala i de El Salvador.

Aquesta col·laboració ens permet aprofundir en el coneixement de la seva realitat social i política. En aquest marc, us presentem l’experiència de les Delegacions Solidàries que organitzem conjuntament amb l’associació Entrepobles, amb l’ànim de donar-la a conèixer i de prendre consciència de les dificultats i les condicions en què treballen molts dels col·lectius que malden per la defensa dels drets socials de les seves comunitats.

T’interessa?
Et convidem a venir a les Xerrades informatives que farem:
(Si finalment decideixes venir escriu-nos un correu electrònic a l’adreça que trobaràs al costat del nom de cada territori amb l’assumpte “Delegacions Guatemala 2020”)

• GIRONA- laura@sindicat.net:
    Dijous 6 de febrer a les 17,30h, a la seu d’USTEC de Girona. C/Eiximenis 14, 2n 2a.
  • BARCELONA- diana.janes@sindicat.net:
    Dissabte 8 de febrer a les 10,30h, a la seu d’USTEC de Barcelona. C/València 524, escala A, entresòl 4.
  • TARRAGONA- bego@sindicat.net:
    Dimarts 11 de febrer a les 18h, a la seu d’USTEC de Tarragona. C/Sant Francesc 14, 2n 1a.
  • LLEIDA-jane2@xtec.cat:
    Dimecres 12 de febrer a les 18h, a la seu d’USTEC de Lleida. C/Comtessa Elvira, 13.

25-1: CONCENTRACIÓ “PROU GUERRES”

Protesta urgent arran de les recents agressions d’EUA a l’Orient Mitjà, i davant la situació de guerra contínua i intervencions estrangeres en aquesta regió i arreu del món:
Prou guerres
Contra les intervencions estrangeres • Per la resolució pacífica dels conflictes
Concentració
LLOC: Plaça de Sant Jaume, Barcelona
DATA: Dissabte 25 de gener a les 18h.
Aquest acte forma part d’una jornada de mobilització internacional.
Convoca: Plataforma Aturem la Guerra
aturemlaguerra.org
Ajudeu-nos a fer-ne la màxima difusió!!

DELEGACIONS SOLIDÀRIES A GUATEMALA

Aquest 2020, farà vint-i-set anys que la USTEC·STEs (IAC) conjuntament amb Entrepobles organitzem les Delegacions Solidàries a Guatemala.

Per això, hem pensat que seria interessant girar la vista enrere i fer memòria de quins van ser els orígens d’aquestes delegacions i, al mateix temps, poder compartir una de les experiències més recents d’algunes de les persones que hi han estat aquest 2019. Aquesta és la de les Albes, que hi han estat durant vuit mesos.
Aquí al blog en fem un resum, però si t’interessa pots descarregar-te el full.

Gràcies a la invitació de l’associació Entrepobles, la USTEC va participar en la Primera Visita per Terra a les «Comunidades de Población en Resistencia (CPR)». El nostre sindicat va formar part de la comissió internacional de verificació de febrer de 1993, per tal de ser testimonis de la repressió que l’exèrcit de Guatemala exercia sobre la població civil que habitava aquelles comunitats.
En aquell marc, va néixer el nostre agermanament amb l’Associació de Mestres de l’Ixcan.

L’agermanament va comportar uns compromisos, els quals lògicament han anat variant amb el temps. Sortosament, la relació mai no s’ha trencat. De fet, el 2018 vam celebrar-ne els 25 anys. Un doble aniversari, ja que també s’acomplien els 25 anys de les Delegacions Solidàries.

Les Delegacions són grups de persones que, convocades per Entrepobles i per USTEC, viatgen a Guatemala i fan acompanyament internacional, presència internacional. A la tornada, la gent manifesta que és un plaer i una font d’aprenentatges, de trobades i d’amistats, com a expressió de la seva estada a les Comunitats (darrerament sobretot a Primavera de l’Ixcan).

Per a les persones de l’equip preparador de les Delegacions, aquests anys de participació i de comunicació amb els grups candidats a ser Delegació i, per la seva banda, amb les CPR, han estat d’allò més enriquidors. Són llaços que cada cop esdevenen més perdurables. Ens hem nodrit amb la serenor i la resiliència, amb l’hospitalitat i la consciència que ens han regalat.

Des d’USTEC, hem intentat respondre als compromisos originaris, aquells que vam adquirir i segellar a la selva de l’Ixcan.

SI T’INTERESSA REBRE MÉS INFORMACIÓ SOBRE LES PROPERES DELAGACIONS SOLIDÀRIES A GUATEMALA, ESCRIU-NOS UN CORREU ELECTRÒNIC, AMB L’ASSUMPTEDELGACIONS DE GUATEMALA” A:

LLEIDA: jane2@xtec.cat
GIRONA: laura@sindicat.net
TARRAGONA I TERRES DE L’EBRE: bego@sindicat.net
BARCELONA: diana.janes@sindicat.net

EINA DE LA PAU CURS 2019-20: “JUSTÍCIA CLIMÀTICA. UNA EINA DE PAU”

Benvolguts i benvolgudes!

Ja tenim a punt l’Eina de la Pau d’aquest curs!

Enguany el títol de l’Eina amb motiu del DENIP -Dia Escolar per la Noviolència i la Pau- ens suggereix de posar en relació la Cultura de Pau amb la justícia climàtica. Les diferents cares del poliedre que han de contribuir a fer possible la pau al món en mostren una en aquests darrers temps fins ara potser no prou (re)coneguda. És per això que hem considerat en aquesta ocasió d’atènyer aquest aspecte perquè la crisi climàtica és una amenaça per la humanitat que reprodueix i reforça les desigualtats existents les quals són a l’origen dels conflictes i de les violències que esquitxen una multitud de països de tots els continents. Sabíem que sense justícia social no seria possible la pau. De la mateixa manera podem dir que la manca de justícia climàtica és un escull que impossibilitarà la consecució del món en pau que anhelem.

Si bé les vagues de caràcter mundial de l’estudiantat a finals del mes de setembre de l’any passat contra el canvi climàtic han fet despertar consciències a les societats occidentals davant l’emergència pel clima, també és veritat que des del moviment feminista fa temps que es vénen denunciant les conseqüències de la insostenibilitat d’un sistema fonamentat en el productivisme, el consumisme i el creixement il.limitat, alguns dels grans dogmes del neoliberalisme imperant. És així que en aquesta Eina hi podreu trobar la semblança de diverses dones activistes des de la perspectiva ecològica dels cinc continents, com és el cas de la Berta Cáceres, assassinada el 2016 per la seva defensa del medi ambient. Així, doncs, la lluita per la justícia climàtica no és d’avui però sí que resulta indefugible hores d’ara d’afegir-se a aquesta causa tot reconeixent el treball de totes aquelles persones que fa temps que malden per fer-la possible.

Com sempre, perquè ‘l’Eina de la Pau’ arribi a l’alumnat trobareu en aquestes pàgines un seguit de propostes didàctiques que poden ser útils per dur a terme el treball a l’aula. Potser com a principal novetat, incloem aquesta vegada un breu glossari dels termes que considerem que poden resultar de més interès mentre fem el tractament del tema a l’escola i a l’institut.

A començaments de novembre de l’any passat, més d’11.000 científics han advertit del sofriment que ha de comportar la crisi climàtica. El DENIP 2020 pot ser una oportunitat per endegar o continuar el treball que fem en els centres educatius tenint en compte que aquest any recentment estrenat ha de ser una any clau en lla lluita per salvar el planeta. No el podem deixar en mans dels negacionistes i dels seus col·legues de la indústria dels combustibles fòssils. Hi ha massa en joc i no hi ha pla B.

Bon DENIP!

Secretaria de Moviments Socials.