DELEGACIONS SOLIDÀRIES A GUATEMALA

Aquest 2020, farà vint-i-set anys que la USTEC·STEs (IAC) conjuntament amb Entrepobles organitzem les Delegacions Solidàries a Guatemala.

Per això, hem pensat que seria interessant girar la vista enrere i fer memòria de quins van ser els orígens d’aquestes delegacions i, al mateix temps, poder compartir una de les experiències més recents d’algunes de les persones que hi han estat aquest 2019. Aquesta és la de les Albes, que hi han estat durant vuit mesos.
Aquí al blog en fem un resum, però si t’interessa pots descarregar-te el full.

Gràcies a la invitació de l’associació Entrepobles, la USTEC va participar en la Primera Visita per Terra a les «Comunidades de Población en Resistencia (CPR)». El nostre sindicat va formar part de la comissió internacional de verificació de febrer de 1993, per tal de ser testimonis de la repressió que l’exèrcit de Guatemala exercia sobre la població civil que habitava aquelles comunitats.
En aquell marc, va néixer el nostre agermanament amb l’Associació de Mestres de l’Ixcan.

L’agermanament va comportar uns compromisos, els quals lògicament han anat variant amb el temps. Sortosament, la relació mai no s’ha trencat. De fet, el 2018 vam celebrar-ne els 25 anys. Un doble aniversari, ja que també s’acomplien els 25 anys de les Delegacions Solidàries.

Les Delegacions són grups de persones que, convocades per Entrepobles i per USTEC, viatgen a Guatemala i fan acompanyament internacional, presència internacional. A la tornada, la gent manifesta que és un plaer i una font d’aprenentatges, de trobades i d’amistats, com a expressió de la seva estada a les Comunitats (darrerament sobretot a Primavera de l’Ixcan).

Per a les persones de l’equip preparador de les Delegacions, aquests anys de participació i de comunicació amb els grups candidats a ser Delegació i, per la seva banda, amb les CPR, han estat d’allò més enriquidors. Són llaços que cada cop esdevenen més perdurables. Ens hem nodrit amb la serenor i la resiliència, amb l’hospitalitat i la consciència que ens han regalat.

Des d’USTEC, hem intentat respondre als compromisos originaris, aquells que vam adquirir i segellar a la selva de l’Ixcan.

SI T’INTERESSA REBRE MÉS INFORMACIÓ SOBRE LES PROPERES DELAGACIONS SOLIDÀRIES A GUATEMALA, ESCRIU-NOS UN CORREU ELECTRÒNIC, AMB L’ASSUMPTEDELGACIONS DE GUATEMALA” A:

LLEIDA: jane2@xtec.cat
GIRONA: laura@sindicat.net