Recull de tots els mitjans de comunicació de la secció “Premsa”
Ramon Font és el portaveu de la USTEC-STEs des del 2015, el sindicat majoritari entre els docents de l’escola pública catalana. El sindicat defensa sense fissures la immersió lingüística i Font critica que el PSC abandoni el consens en matèria de llengua a l’ensenyament. Argumenta que el català va en retrocés i fa autocrítica respecte de la pèrdua de consciència entre els professors de la importància de continuar impulsant el català per garantir la igualtat d’oportunitats dels alumnes. També es mostra crític amb el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, per no prendre mesures per a revertir l’espiral en què ha caigut el català a l’educació secundària i també per no democratitzar els centres. —Quina valoració feu que el PSC abandoni el consens sobre la immersió lingüística? —Es parla de ‘flexibilitzar’ l’ús de la llengua a les escoles. —Però la manca de control del Departament d’Ensenyament sobre si s’aplica correctament la immersió és un mal endèmic. El relaxament no és nou. —Creieu que la situació política i els atacs a la llengua catalana hi han influït? —Fa anys que es denuncia aquesta manca de control. Per Ensenyament, hi han passat consellers del PSC, de CiU i d’ERC. Per què no s’ha fet res per a revertir-ho i tornar a la consciència lingüística que expliqueu que hi havia als anys vuitanta? —Per tant, falta contundència en la defensa de l’ús del català. —Com? —El PSC es justifica acusant l’independentisme d’instrumentalitzar la llengua. —Més enllà del soroll polític, sorprèn que es qüestioni la immersió quan ha estat un mètode educatiu elogiat internacionalment. —Heu demanat la dimissió de Bargalló. L’última vegada, per aquelles declaracions polèmiques sobre els funcionaris a Tortosa. —Expliqueu-vos. —Heu parlat amb el Departament d’Ensenyament del nou pressupost? —El govern no té garantit el suport parlamentari per a aprovar el pressupost. Encara que dieu que té poques millores, creieu que és important deixar de banda la batalla política i posar-se d’acord per tenir uns comptes nous després de dos anys? —Heu tingut un paper protagonista a les protestes contra la sentència del procés, especialment en la convocatòria de la vaga general del 18 d’octubre. També ha aparegut el Tsunami Democràtic. —La repressió també ha afectat el professorat. El cas més escandalós va ser el dels nou del Palau, de Sant Andreu de la Barca. Com us afecten les acusacions constants d’adoctrinament? —Formeu part de la plataforma contra l’anomenada llei Aragonès. Què hauria de canviar perquè la veiéssiu amb bons ulls? —Com han afectat les externalitzacions en el dia a dia de l’escola pública? —Però els serveis que hi ha ara externalitzats com afecten les escoles? —La posició del govern és la contrària. Argumenten que és una ‘llei anti-Florentino’, que farà més difícil que les grans empreses aconsegueixin de guanyar els concursos públics dels serveis que s’externalitzin. I, d’aquesta manera, evitar que les grans empreses fomentin la precarietat. —El govern desmenteix que la llei Aragonès externalitzi més serveis. Un acte sobre immersió lingüística conclou que a l’escola encara és cabdal La immersió lingüística a l’escola a partir de P3 continua sent molt necessària per a la supervivència del català. És la conclusió a la qual va arribar l’acte organitzat pel sindicat USTEC-STEs per reflexionar sobre la salut del català als centres educatius i a la societat en general. Celebrat a l’aula magna de l’institut Lluís de Peguera dijous al vespre, l’acte, que va aplegar una vuitantena de persones en el moment de més afluència, el va obrir Xavier Díez, que va repassar la història de la immersió lingüística i en va destacar el seu benefici per als infants a l’escola, ja que els dona més competències per defensar-se en el futur i fins i tot per aprendre noves llengües. Marc Guevara va presentar l’«Estudi sociolingüístic als patis d’escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya» de la Plataforma per la Llengua. Segons l’estudi, mentre que a primària el català predomina a les classes, a secundària es dilueix pel pes que té el castellà, que els joves decideixen triar a l’hora de socialitzar renunciant a la llengua catalana. Aquesta idea es va repetir a la taula rodona amb Marta Albet, Pere Fontanals, Llorenç Planes i Jaume Puig, moderada per Aina Font. Albet, que és community manager, va explicar que molts youtubers que parlen català canvien al castellà a l’hora de comunicar-se a les xarxes perquè consideren que en treuen més rèdit. Una conclusió que va encendre un altre llum vermell. Iolanda Segura, Jordi Ribot, David Caño i els cors Llibertat i de Carxofa van aportar la part artística a l’acte, que donava continuïtat a un de celebrat anteriorment a Santa Coloma de Gramenet. Jornada sobre la immersió lingüística a l’escola catalana, demà al Peguera «La immersió a l’escola catalana, passat o futur?» és el títol de la jornada sobre la immersió lingüística que es durà a terme demà a 2/4 de 8 al Lluís de Peguera organitzada pel sindicat USTEC. Es presentarà l’estudi sociolingüístic als patis d’escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya de la Plataforma per la Llengua i hi haurà la xerrada «La desconcertant història de la immersió lingüística». També la taula rodona sobre la salut del català amb Aina Font, Marta Albet, Pere Fontanals, Llorenç Planes i Jaume Puig. Al llarg de l’activitat hi haurà les actuacions de David Caño, Iolanda Segura, Jordi Ribot, el Cor Llibertat i el Cor de Carxofa. La USTEC parlarà a Manresa d’immersió lingüística en un acte que barrejarà cultura i reivindicació Aquest dijous, 28 de novembre, la sala d’actes de l’institut Lluís de Peguera de Manresa acollirà l’acte La immersió a l’escola catalana, passat o futur?, organitzat per la Unió Sindical dels Treballadors d’Ensenyament de Catalunya (USTEC) de la Catalunya Central que pretén debatre i tractar el tema de la immersió lingüística dins i fora de les aules, barrejant la cultura i la reivindicació. Tot plegat començarà a dos quarts de set de la tarda, amb la xerrada La desconcertant història de la immersió lingüística, a càrrec de l’escriptor, historiador i professor d’Història Contemporània a la Universitat Ramon Llull, Xavier Díez. Seguidament, Marc Guevara, tècnic de Plataforma per la Llengua, presentarà l’estudi elaborat per la mateixa entitat sobre l’ús de la llengua als patis de les escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya. Tal com els mateixos impulsors de l’estudi apunten, “el que volem amb les dades recollides és que els infants i els joves facin servir el català en activitats que no només es vinculin al món acadèmic, sinó també en contextos més informals i associats a la diversió i l’oci, a més dels vessants musical, cultural o mediàtic”. L’anàlisi, continuen, “té la voluntat de posar la primera pedra per començar a revertir la situació del català en aquesta franja d’edat, tan clau per assegurar la vitalitat d’aquesta llengua”. La part final de la jornada serà una taula rodona, en la qual hi prendran part quatre persones del Bages parlaran sobre quin és l’estat de salut del català en els seus respectius àmbits professionals. Moderada per la periodista del NacióManresa Aina Font Torra, en el debat hi intervindrà Marta Albet Tetas, especialitzada en màrqueting i comunicació; Jaume Puig Ibáñez, docent i activista cultural (Òmnium i SomEscola); Llorenç Planes Casals, professor i psicopedagog, i Pere Fontanals, periodista del NacióManresa. Intercalades a aquestes intervencions, s’oferiran diverses actuacions musicals i poètiques a càrrec de David Caño, Iolanda Segura, Jordi Ribot, el Cor Llibertat i el Cor de Carxofa de glossa improvisada. |
Laïcitat: la gran assignatura pendent de l’escola catalana Laïcitat: sistema que exclou les esglésies de l’exercici del poder polític o administratiu, i de l’organització de l’ensenyament. Gran enciclopèdia Catalana El laïcisme, educar sense dogmes, amb valors humanistes i universals, respectant i posant en valor la llibertat de consciència, de la diversitat i els valors ètics, no sexistes i democràtics, és una aspiració i una pràctica habitual per part de milers de docents del nostre país que les lluites de la comunitat educativa han fet possible de facto en molts centres de Catalunya. Ara bé, malauradament, quan posem el focus en les polítiques de les administracions tant de Catalunya com de l’Estat Espanyol, parlar d’escola laica esdevé una ficció i un objectiu pel qual caldrà, com sempre, seguir lluitant.
Una assignatura pendent que arrosseguem des de la dictadura del nacional catolicisme franquista fins als nostres dies. Els privilegis de l’església[1] reconeguts en el concordat de 1953, i ratificats en els acords amb la Santa Seu de 1979 i recollits en la constitució, són una autèntica anomalia en qualsevol democràcia digne d’aquest nom. Espanya no és l’únic país europeu amb acords d’aquest tipus amb la Santa Seu. És poc conegut però l’arquitectura jurídica[2] d’aquests acords tenen el seu origen i venen directament dels feixismes europeus i la seva subsidència en les societats europees, començant per Alemanya (on encara subsisteix el concordat amb Hitler de 1939), o Itàlia (concordat amb Mussolini al 1929 actualitzat als anys 80), o Portugal (amb el règim de la dictadura salazista) i acabant amb Espanya, són una autèntic escàndol democràtic que després de la caiguda del Mur al 1989 també s’ha estès a països com Croàcia o Polònia. Pel que fa aquests privilegis en matèria d’educació, l’església catòlica va aconseguir, tal com recull l’article 27 de la constitució, que es garantís l’ensenyament confessional de la religió catòlica en els centres educatius públics. És a dir, no un ensenyament laic del fet religiós, amb l’estudi i el coneixement de les seves diferents expressions, vessants polítiques i artístiques, socials i culturals al llarg de la història (cosa que ja es fa en assignatures com història, literatura, art, socials… tot i que amb un contingut curricular per part les diferents administracions, terriblement etnocentrista, però d’això ja en parlarem), sinó una ensenyança confessional de la religió catòlica. Garantint aquesta confessionalitat a través d’uns docents seleccionats per les autoritats eclesiàstiques. És sabut i conegut, però val la pena repetir-ho: a Catalunya i a la resta de l’Estat, tenim un cos de professors que són contractats per bisbes (sota la seva supervisió i control ideològic) i pagats per l’administració pública…
Però més preocupant encara (si això és possible) és que, fins i tot transcendint l’ordre constitucional (enlloc està escrit de l’article 27 que hagi de ser així), les administracions públiques es fan càrrec del finançament dels centres privats (concertats), la majoria dels quals responen a idearis confessionals als quals s’han de subordinar tots els membres de la comunitat educativa. On la llibertat de càtedra se sotmet a l’ideari dels propietaris dels centres. Parlar, doncs, de laïcitat i llibertat de consciència en aquest context (concertada) que comprèn gairebé el 35% dels centres de Catalunya és, com a mínim, un sarcasme. És sabut també, i tots els estudis, començant pel Síndic de Greuges, ho apunten: la selecció de l’alumnat en els centres privats sostinguts amb fons públics es fa no només per motius econòmics, sinó també religiosos; on fins i tot es segrega per sexes alumnes segons visions atàviques i patriarcals de l’educació i la família, i on els docents contractats han de respectar i sotmetre’s a l’ideari del centre.
Però encara més sorprenent i preocupant és que la Llei d’Educació de Catalunya (la LEC); la llei de consens de la comunitat educativa (és a dir, del consens entre les patronals religioses de l’educació i partits polítics permutats, com l’aigua en vi, en “comunitat educativa”) decideixi al 2009 ser més papista que el papa. Superant el compromís confessional de la constitució del 78 i els acords amb la Santa Seu, la LEC va posar la xarxa concertada, ja no a un nivell subsidiari i transicional cap a la xarxa pública, com havien marcat diferents lleis anteriors de la resta de l’Estat, sinó, al revés, posant la xarxa pública a un nivell subsidiari i transicional cap a la privatització, tal com assenyala la mateixa denominació de la LEC on desapareix la paraula “públic” dels serveis d’educació (“Servei d’Educació de Catalunya”) i com confirmen les polítiques de l’administració catalana en els darrers anys on l’infrafinançament, retallades i degradació de la xarxa pública ha anat acompanyada d’un refinançament i un suport permanent a la xarxa concertada, i per tant per un suport actiu per part de l’administració catalana al seus idearis religiosos i segregadors. En aquest context, parlar d’escola laica a Catalunya, no arriba a sarcasme, és un mal acudit. Estatut d’Autonomia redactat 1r i 2n (una oportunitat perduda)Molt abans de ser retallat a Madrid i recorregut al Tribunal Constitucional per la dreta extrema del PP, el 30 de setembre de 2005, el Parlament de Catalunya va aprovar la proposta de Proposició de llei orgànica per la qual s’establia l’Estatut d’Autonomia de Catalunya.[3]
Pel que fa a educació, el text inicialment aprovat, i que havia estat informat positivament per part del Consell Consultiu de la Generalitat pel que feia a la seva constitucionalitat, deia:
El text aprovat, però, va ser dràsticament modificat posteriorment davant l’amenaça de la dreta confessional de CiU de no votar l’Estatut. I després de la seva modificació va quedar així:
El primer redactat marcava doncs un compromís clar amb l’educació laica a Catalunya i esdevenia una eina jurídica de primer ordre per trencar amb els consensos del règim del 78 en matèria religiosa. El segon redactat, però, tot i la definició final “l’ensenyament en els centres de titularitat pública és laic”, va tornar a assegurar la presència de la religió a l’escola, remetent-se a un altre article (37.4) que diu: “Cap de les disposicions d’aquest títol no pot ésser desplegada, aplicada o interpretada de manera que redueixi o limiti els drets fonamentals que reconeixen la Constitució i els tractats i els convenis internacionals ratificats per Espanya”. Aquest article tornava a posar el Concordat signat entre l’Estat espanyol i la Santa Seu el 1979 dins l’Estatut de Catalunya, i diu: “Los planes educativos en los niveles de Educación Preescolar, de Educación General Básica (EGB) y de Bachillerato Unificado Polivalente (BUP) y Grados de Formación Profesional correspondientes a los alumnos de las mismas edades incluirán la enseñanza de la religión católica en todos los Centros de educación, en condiciones equiparables a las demás disciplinas fundamentales” La manca de valentia dels nostres polítics, doncs, va tornar a fer entrar per la porta del darrere les sotanes del règim del 78. Una oportunitat perduda i a tornar a començar… Quin laïcisme necessita l’escola catalana?Resta molt, doncs, per aixecar una escola laica a Catalunya, però en la nostra lluita per arribar-hi, no podem fer abstracció del context on es dóna avui aquesta lluita, molt diferent en molts aspectes a les lluites per la laïcitat que ens han precedit. Vivim en un món convuls, en una crisi civilitzatòria del capitalisme on la piconadora neoliberal ha desmantellat en els últims temps moltes de les xarxes i eines de solidaritat social dels de baix i les classes treballadores, obrint un camp immens per l’auge i ascens de l’extrema dreta i el fonamentalismes religiosos de tot tipus a casa nostra, en molts països del nostre entorn i en l’àmbit internacional. On la competència entre Estats en un món polaritzat per la guerra, per un recursos naturals i estratègics cada cop més escassos i posats al servei de l’acumulació del Capital i no de les persones, ha generat un nou (des)ordre internacional. Crisi de refugiats, lleis d’estrangeria, camps d’afinament, tancament de fronteres… han esdevingut el paisatge quotidià d’una Europa que és reclama democràtica. Noves formes d’imperialisme i espoli tant vers els països del sud global com en el mateix interior de les metròpolis són codificades pels poderosos que les propicien com a “guerres per la llibertat i els drets humans”, com “xocs de civilitzacions”, “problemes d’integració” i “guerres culturals” entre un occident democràtic i universalista i unes cultures i religions atàviques, intrínsecament patriarcals i antidemocràtiques… En aquests nous discursos, el vell etnocentrisme colonitzador torna sota la forma elitista d’un retorn a l’ètica i la cultura enfront de la política. La vella Europa i Occident tornen a les seves tradicions, als seus valors i les seves essències universals i democràtiques davant el no occidental, el qual representa l’alteritat absoluta; la barbàrie que només mereix la compassió, el càstig o l’ajuda d’Occident. Com explica el filòsof Alain Badiou, aquests discursos encobreixen un procés de despolitització de la societat que legitimen les noves formes de racisme i imperialisme que, sota el discurs de valors suposadament universals, ens ofereixen, no obstant, un “subjecte universal” kantià geopolíticament escindit: “Qui no veu que en les expedicions humanitàries, les ingerències, els desembarcaments de legionaris caritatius, el suposat subjecte universal està escindit? De la banda de les víctimes, l’animal espaordit que s’exposa a la pantalla. De la banda del benefactor, la consciència i l’imperatiu. I per què aquesta escissió posa sempre als mateixos en els mateixos papers? Qui no sent que aquesta ètica bolcada sobre la misèria del món amaga, darrere el seu Home-víctima, a l’Home-bo, a l’Home-blanc?” (Badiou, Alain., L’Ètica, Ed.Herder, p.37) Descodificar els conflictes d’aquest món en descomposició, doncs, els pànics identitaris, convulsions polèmiques entorn civilitzacions i religions i replecs autoritaris dels nostres sistemes polítics i socials, és la primera tasca per pensar quin laïcisme necessitem avui a les nostres escoles. No tots els laïcismes resulten adequats per construir una escola favorable als de baix, que es proposi satisfer les necessitats econòmiques, socials, polítiques i culturals de la majoria de la població. En aquest sentit, sovint en els debats actuals es posa com a exemple a seguir de laïcitat l’escola i el republicanisme francès. Cal assenyalar, en primer lloc, que l’actual sistema francès és fruit d’una lluita entre dos corrents en la qual finalment ha reeixit la més conservadora, excloent i autoritària, i que no ha fet comptes amb el seu passat (present) colonial. En els seus orígens el laïcisme francès es va imposar gràcies a l’aliança momentània entre la burgesia anticlerical positivista i el moviment obrer socialista contra les prerrogatives de l’església catòlica romana. Però ben aviat es va imposar la tradició de la burgesia republicana representada per l’activista anticlerical i impulsor del colonialisme Jules Ferry, el qual va crear una Escola d’Estat, on els ritus patriòtics i xovinistes i la celebració de la República i l’adveniment de la raó republicana es contraposava a la xusma de la Comuna de París i els salvatges de les colònies. Aquest model patriòtic i elitista d’escola laica que tantes morts va costar en els camps de batalla de la primera guerra mundial, resta molt lluny, per exemple, de les concepcions laiques del pacifista i internacionalista Jean Jaurès, assassinat per no donar suport a la guerra fratricida del 14, i on en cap moment es negava el dret dels ciutadans a expressar la seva religiositat en l’espai públic. De fet, per Jaurès la laïcitat era sinònim de democràcia: “No hi ha igualtat de drets si la inclinació de tal o qual ciutadà a una o altra creença, a tal o qual religió, suposa per a ell un motiu de privilegi o de desgràcia”. És per això que en cap moment va pretendre aïllar la religió de la societat, reduint-la a un assumpte privat. Per ell la religió podia tenir un paper “en una societat natural i humana on ella evoluciona [i ella, la religió] només serà una força abstracta i vana, sense fiançament i sense virtut, si no està en comunicació amb la realitat social” (Discurs de Castres, 1904) . La discrepància entre un corrent laic que volia utilitzar el poder de l’Estat per eradicar la religió i un corrent representat pel socialista Jaurès que intentava permetre la confrontació pluralista de les creences i idees s’ha prolongat fins avui. Però avui, aquesta discrepància se superposa al context social i polític apuntat més amunt. I en el nostre país se superposa, a més, a un Estat que dóna tots els privilegis a la religió catòlica. Tal com assenyala l’historiador jueu (especialista en totalitarismes i polítiques de memòria històrica) Enzo Traverso: “La islamofòbia no és un simple succedani del vell antisemitisme, ja que les seves arrels són antigues i posseeix la seva pròpia tradició, que és el colonialisme (…) La matriu colonial de la islamofòbia ens aporta la clau per entendre la metamorfosi ideològica del postfeixisme: avui en dia el rebuig i l’expulsió cerquen protegir la nació de la seva influència deletèria. Això explica els debats recurrents sobre laïcitat i el vel islàmic que condueixen a la llei islamòfoba que el prohibeix en espais públics. Aquest acord consensuat sobre una concepció neocolonial i discriminatòria de la laïcitat ha contribuït significativament a la legitimació del postfeixisme en l’esfera pública.” Las nuevas derechas radicales. Viento Sur nº 166. p81 Les lleis antivel que prohibeixen els signes religiosos a les persones en els espais públics, en l’escola, el treball o la universitat, «lleis antitatas» [lois anti-nounous] que prohibeixen l’ús del vel tant a les dones que treballen en guarderies privades (encara que reben subvencions públiques) encarregades de la cura de nadons i nens de fins a tres anys, com a les cuidadores («tatas») que treballen a domicili. A l’Estat francès són freqüents les llars d’infants a petita escala organitzades en domicilis privats (i subvencionades parcialment per l’Estat); o nombroses mares que, per portar un mocador al cap, són impedides d’acompanyar els seus fills en les sortides escolars i de totes les activitats extraescolars a la vista dels seus fills… no són pròpies d’una societat laica. La laïcitat ben entesa no és antireligiosa, no estigmatitza i margina a l’àmbit privat els sectors més dèbils de la nostra societat, no instrumentalitza ideologies i moviments emancipadors com el feminisme per controlar els cossos de les dones i les seves vestimentes a través de l’Estat (el qual en les nostres societats sol estar a travessat per visions patriarcals, racistes i classistes). No activa protocols que estigmatitzen i assenyalen determinades vestimentes, músiques i costums dels nostres alumnes com a “terroristes”[4]. El laïcisme troba la seva expressió més elemental en la Declaració Universal dels Drets Humans, quan estipula: “Tota persona té dret a la llibertat de pensament, de consciència i de religió; aquest dret inclou (…) la llibertat de manifestar la seva religió o la seva creença, individual i col·lectivament, tant en públic (ho subratllem) com en privat” (art. 18). Pretendre excloure la religió de l’esfera pública és doncs una proposta política explícitament lliberticida. El laïcisme ha de lluitar perquè l’Estat i les seves institucions siguin totalment autònomes i independents front a religions i diferents sistemes filosòfics i visions del món. D’aquí la importància fonamental que l’escola pública sigui 100% pública i que la privada sigui finançada amb diners privats i no públics. L’espai públic, però, no és de l’Estat sinó dels seus ciutadans, i l’Estat ha de garantir el dret de les persones a expressar-se en aquest espai públic sense haver d’amagar les seves creences o la seva identitat. Això no vol dir que les institucions han de ser un espai neutre, el laïcisme no és relativista, les institucions han d’impulsar uns principis universals: de llibertat de consciencia, d’igualtat i autodeterminació de les persones. Una escola laica, doncs, no pot acceptar principis etnocentristes, essencialistes i fonamentalistes (l’altre cara del relativisme) que postulen que determinades cultures o religions són estructuralment i essencialment patriarcals, incapaces d’evolucionar i que romanen fora del temps i de la història i per tant són incompatibles amb la democràcia. Són moltes les persones, institucions i poder polítics i econòmics que han utilitzat la religió per assassinar al qui pensa diferent, practicar genocidis, justificar la desigualtat social, sotmetre a la dona i atacar la diversitat sexual, i, en definitiva, fonamentar la seva visió essencialista, patriarcal i antidemocràtica de la societat. Però també són milions de dones i homes les que han trobat en l’actualitat i al llarg de la història en la seva religió, els valors i el fonaments per la solidaritat, la igualtat, per la justícia social, contra el patriarcat i contra governs teocràtics i lliberticides, i han lluitat colze a colze amb ateus per aconseguir societats laiques i respectuoses amb la llibertat de consciència de tots els seus membres. Una escola laica que defensa valors universals no pot desconèixer aquests valors i lluites compartides entre els seus ciutadans, de fet ha de construir les seves institucions i escoles a imatge i semblança d’aquestes lluites compartides. Fer efectiva i real una educació laica és, doncs, fer efectiu i real el dret a l’educació per a tota la ciutadania, sense importar el seu origen social, cultural, religiós ni el seu nivell econòmic. Per això, el primer que cal és fer efectiva i real una separació entre administració pública i poder religiós i econòmic, desmantellar d’una vegada els concerts educatius, un dels principals factors de la segregació social i ideològica en l’educació. L’educació pública ha de ser de titularitat i gestió pública. En cap cas s’ha de cedir la gestió dels centres públics a entitats privades. Fer efectiva i real una educació laica és garantir la llibertat de càtedra, la diversitat i la independència dels docents respecte les ideologies de les direccions i els poders polítics i econòmics del moment, per fer això és imprescindible desmantellar la LEC (decret de direccions, de plantilles, etc.) Fer efectiva i real una educació laica és recuperar la democràcia als centres, la participació de tota la comunitat educativa en la presa de decisions, consells escolars i claustre de professors vinculants. L’autonomia de centre ha de ser compresa des de la seva vessant pedagògica, i no des de l’actual visió de supeditació als interessos i la ideologia gerencial i neoliberal. Fer efectiva i real una educació laica és posar en valor la realitat multicultural de la nostra societat i generar a partir d’aquí continguts culturals comuns. En cap cas l’escola ha d’estar al servei d’una estratègia d’assimilació de les persones d’altres cultures a la cultura majoritària. Sinó que s’ha de treballar per facilitar un canvi personal i col·lectiu de totes que permeti superar estereotips i prejudicis assumint determinades actituds i valors: tots aquells que ens fan semblants a tots i totes com són el civisme, la solidaritat, la justícia, la igualtat, la coeducació, etc. Per fer efectiva una escola laica serà, doncs, necessari que els àmbits educatius incorporin de forma sistemàtica nous temes, noves autores, noves activitats que superin etnocentrismes excloents, classistes i patriarcals i que incorporin coneixements i sentiments que corresponen a sensibilitats diferents. En definitiva, caldrà aprendre a construir els marcs i imaginaris comuns que compartim cada dia tots i totes els que vivim en societat des de la igualtat i el reconeixement mutu. Finalment, fer efectiva i real una escola laica és fer possible un finançament d’acord amb la importància que té l’educació per a la vida de les persones i la societat. En resum, tal com diu el professor de Sociologia Abdellali Hajjat a Immigration poscoloniale et mémorie: “El que realment està en joc en les lluites comunes dels dominats enfront els dominants i la dominació no és refereix, com es diu normalment, a la conquesta o reconquesta de la identitat, sinó al poder de reapropiar-se de la possibilitat de construir i d’avaluar amb tota autonomia la pròpia identitat” Posar les eines i els medis necessaris perquè tots els educands tinguin la possibilitat de reapropiar-se d’aquest poder amb total autonomia i llibertat és el principal objectiu d’una escola laica. [1] La religión es un negocio muy rentable. Opacidad y financiación de la Iglesia católica [2] Ningún Concordato más con la Santa Sede, 02/07/2018 | Antonio G. Movellán president d’Europa Laica [3] Laïcitat a l’escola pública i l’Estatut [4] Proderai: No beure coca-cola, no celebrar Sant Jordi o esborrar els tatuatges són indicadors de “radicalització islamista”, segons els Mossos USTEC·STEs (IAC) és membre i part cofundadora de la IAC (Intersindical Alternativa de Catalunya): ** (Confederación de Sindicatos de Trabajadoras y Trabajadores de la Enseñanza) (Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Ensenyament del País Valencià) STEPV mostra el seu rebuig absolut a la tria de professorat pels centres STEPV subscriu el comunicat de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública sobre el “pin parental” STEPV torna a rebutjar l’oferta perquè no garanteix la continuïtat en el treball STEPV exigeix solucions als impagaments de complements, càrrecs, tribunals d’oposició, etc Intersindical convoca manifestació per la recuperació del poder adquisitiu |
ALTRES NOTÍCIES:
Òmnium Cultural: Acte en defensa de l’escola catalana
El sindicat USTEC-STEs ha organitzat una jornada sobre la immersió lingüística, que inclou una taula rodona moderada per Aina Font, amb el títol “La salut del català a la nostra societat”. Comptarà amb la intervenció de Marta Albet, Pere Fontanals, Llorenç Planes i Jaume Puig. L’objectiu de l’acte és evidenciar la salut real de la nostra llengua als centres educatius i en altres àmbits professionals i, a partir d’aquesta situació, encoratjar no només els docents, sinó també tota la gent que estima la nostra llengua a ser activistes lingüístics en el dia a dia. L’acte es farà dijous, 28 de novembre, a la sala d’actes de l’Institut Lluís de Peguera, de Manresa, a les 18.30 h, i també hi haurà espai per a poesia, cant i glosa.
El Far: El Far (27/11/2019). Programa sencer (del min 0 al 12:30)
Aquest dimecres hem estat a Madrid a la presentació de la Cimera del Clima que se celebrarà la setmana vinent a la ciutat. També hem valorat la situació del sector de l’educació aprofitant que ha estat el Dia del Mestre i ho hem fet amb el portaveu d’USTEC-STE’s, Ramon Font. Amb Josep Roestel, del Club Nàutic Vilanova, hem seguit aprenent consells per aquells que volen navegar i hem acabat fent el preu del peix des de la mateixa zona.
USTEC·STEs (IAC): USTEC·STEs (IAC) exigeix en mesa sectorial el cobrament d’ofici dels efectes retroactius del 4t i 5è estadi i del juliol de 2015-2016
USTEC·STEs (IAC): Pla de formació del “Personal Laboral” 2020
Teleprensa: Unos 2.500 manifestantes contra la ‘Ley Aragonès’ porque “privatiza servicios públicos”
Castellón Plaza: STEPV alerta sobre la elección de profesorado por los centros: “Generará clientelismo y docilidad”
Des de setembre del 2019, en endavant
- Regió 7: Un acte sobre immersió lingüística conclou que a l’escola encara és cabdal (29-11-19)
- Vilaweb: Ramon Font: ‘Si el PSC agafa com a bandera el castellà, no farà cap favor a la convivència que tant defensa’ (29-11-19)
- Vilaweb: Laïcitat: la gran assignatura pendent de l’escola catalana (28-11-19)
- Regió 7: Jornada sobre la immersió lingüística a l’escola catalana, demà al Peguera (28-11-19)
- Òmnium Cultural: Acte en defensa de l’escola catalana (26-11-19)
- Nació Digital: La USTEC parlarà a Manresa d’immersió lingüística en un acte que barrejarà cultura i reivindicació (26-11-19)
- Catalunya Ràdio: “Llocs de Catalunya on el castellà està afeblit? Això és un món imaginari!” (22-11-19)
- Marfanta: La plataforma convocarà noves assemblees contra la llei Aragonès a les Terres de l’Ebre (20-11-19)
- Canal 21 Ebre: Entrevista a Cinta Sarroca i Marc Martínez, de la Plataforma Aturem la Llei Aragonès a les Terres de l’Ebre (19-11-19)
- Tot Lleida: EL PRINCIPI D’INDEPENDÈNCIA, CLAU EN LA TASCA DOCENT (19-11-19)
- COPE: AUDIO: Per què es protesta contra la llei aragonès? (18-11-19)
- El Diari de l’Educació: Rebaixar un 50% el cost del cicle formatiu farà que les dones vulguem fer d’electricistes? (14-11-19)
- La Directa: Dispareu a la independència docent (31-10-19)
- Canal 21 Ebre: USTEC xifra en un 60% el seguiment de la vaga a l’ensenyament de l’Ebre (18-10-19)
- Ebre Digital: Els sindicats escalfen motors a Tortosa de cara a la vaga d’aquest divendres /// Setmanari L’Ebre: Els sindicats convoquen 18 d’octubre vaga general (16-10-19)
- Izquierda Diario: Assumpta Barbens, de la IAC: “Todo movimiento democrático de lucha no puede triunfar sin la clase trabajadora” (16-10-19)
- Tarragona Digital: Ustec-Stes demana la dimissió del conseller Bargalló (4-10-19)
- Teleponent: LLEI ARAGONÈS? NO, A CAP PREU! (3-10-19)
- TV3: 2n aniversari de l’1-O amb Ramon Font, portaveu de l’USTEC; Jordi Pesarrodona, comediant i pallaso, i Roger Español, músic (1-10-19)
- Diari de Girona: La segregació s’expandeix /// Vilaweb: La segregació s’expandeix (24-9-19)
- Diari de Girona: Més del 10% de les places d’oposicions queden desertes (24-9-19)
- Tot Lleida: Encallats en les retallades. Article d’Inici de Curs (23-9-19)
- El Punt Avui: Nou curs, velles reivindicacions (13-9-19)
- COPE: AUDIO: El sindicat USTEC reclama més professorat a les aules (16-9-19)
- Ara: Els deures del primer dia de curs per al departament: falten més mestres per aplicar el decret de l’escola inclusiva /// Ara: Deberes del primer día de curso para el Departament: faltan maestros para aplicar el decreto de educación inclusiva (12-9-19)
- La Vanguardia: Ustec denuncia que siguen los recortes en educación y llama a la movilización (12-9-19)
- Betevé: USTEC-STEs avisa que calen 8.300 professors més /// El Punt Avui: Ustec-STEs calcula en 8.300 el dèficit de docents /// La Razón: Ustec pide 8.300 docentes más para recuperar los niveles anteriores a los recortes /// La Vanguardia: Ustec·Stes pide 8.300 docentes más para recuperar los niveles anteriores a los recortes /// Catalunya Press: Demanen 8.300 docents més a Catalunya per recuperar els nivells anteriors a les retallades /// Ràdio Tordera: USTEC-STEs xifra en 8.300 els professors necessaris per arribar a la capacitat de servei del 2010 /// Ràdio Balaguer: USTEC-STEs xifra en 8.300 els professors necessaris per arribar a la capacitat de servei del 2010 /// Ràdio Arenys: USTEC-STEs calcula en 8.300 el dèficit de professors per aquest nou curs /// El Punt Avui: USTEC-STEs xifra en 8.300 els professors necessaris per arribar a la capacitat de servei del 2010 (12-9-19)
- Diari de Girona: Ustec·STEs afirma que a Girona falten 690 docents (12-9-19)
- 324: USTEC reclama 600 docents més a les comarques tarragonines /// Diari MÉS: USTEC reclama a 600 docentes más en las comarcas tarraconenses /// Vilaweb: USTEC reclama 600 docents més a les comarques tarragonines /// Radio Ciutat de Tarragona: Comença el curs escolar a la província amb una manca de 610 mestres /// Tarragona Ràdio: USTEC reclama 600 docents més a les comarques tarragonines i que es reverteixin les retallades /// La Ciutat: El sindicat USTEC-STEs denuncia un inici de curs sense recursos i amb menys democràcia (12-9-19)
- TAC12: El sindicat USTEC-Stes reclama revertir les retallades que pateix el sector educatiu des de fa 10 anys (12-9-19)
- Tarragona Digital: USTEC: «El 9% de les places de professorat es trien ‘a dit’» /// Canal Reus TV: Denuncien mala praxi en la contractació del professorat (12-9-19)
- El Periódico: Editorial: Proteger la identidad del alumnado (12-9-19)
- Diari de Tarragona: La Escola Marcel·lí Domingo de Tarragona pierde una línea de P3 (12-9-19)
- El Punt Avui: Crítiques a Educació per l’excés de barracons (8-9-19)
- Diari de Girona: USTEC-STEs dona per fet que no s’eliminaran ni a curt ni a mitjà termini els barracons dels centres gironins /// Diari de Girona: Ustec-STEs, escèptic davant l’anunci d’Ensenyament de treure barracons /// Vilaweb: USTEC-STEs dona per fet que Educació no eliminarà ni a curt ni a mitjà termini els barracons dels centres gironins /// Empordà: Educació no eliminarà ni a curt ni a mitjà termini barracons, segons USTEC-STEs (7-9-19)
Altres mitjans de la secció “Premsa”
1) Mitjans de Catalunya:
El Matí Digital
Social.cat. Acció Social a Catalunya Radio Sabadell [Sabadell] EbreExprés [Ebre] AlDia.cat [Catalunya] Núvol. El digital de cultura Hola Lleida [Lleida] Empordà [Empordà] Radio Sabadell [Sabadell] Tot Sant Cugat [Sant Cugat] Social.cat. Acció Social a Catalunya EbreExprés [Ebre] |
Indymedia Barcelona [Barcelona]
SICOM. Solidaritat i comunicació ACN. Agencia Catalana de Noticies DiarioSitges [Sitges] Social.cat. Acció social a Catalunya La vila [Salou] Anoia diari [Anoia] Diari de Terrassa [Terrassa] Diari Més [Reus] DiarioSitges [Sitges] Indymedia Barcelona [Barcelona] SICOM. Solidaritat i comunicació ACN. Agencia Catalana de Noticies Valls Diari [Valls] Cerdanyola.info [Cerdanyola] |
15MbcnTv [Barcelona]
FAVB Fed. d’associacions veins/es de Barcelona El Plural [Andalucía i Catalunya] Anoia diari [Anoia] Bon dia (Lleida) Terrassa digital [Terrassa] Lleida.com [Lleida] AlDia.cat [Catalunya] El Plural [Andalucía i Catalunya] 15MbcnTv [Barcelona] ContraInfo.cat [Mallorca] FAVB. F. d’associacions veins/es de Barcelona Radio Calella [Calella]
|
2) Mitjans de la resta dels Països Catalans:
Levante-EMV [País Valencià]
La Opinión de Torrent [Torrent] La veu [País Valencià] Mallorca Zeitung [Mallorca] Nou Diari [Eivissa i Formentera] Diario Información (Alacant) |
Las Provincias [País Valencià]
Periódico Santa Pola [Santa Pola] Diario de Ibiza [Eivissa] |
La Verdad [Múrcia y Alicante]
Información.es [Alacant] DBalears [Illes Balears] Diario de Mallorca [Mallorca] |
3) Mitjans de l’estat espanyol:
EcoRepublicano
DisoPress. Agencia de prensa y difusión social InfoLibre. Información libre e independiente DICYT. Difusión de la ciencia y la tecnología El Comercio (Asturias) AndaluciaInformación [Andalucía] Diario Sur [Andalucía] Diario de Mallorca [Mallorca] La Opinión de Zamora [Zamora] Diario de Sevilla [Sevilla] La Nueva España [Asturias] Naiz [Euskalerria] Diario de Soria [Soria] La Voz Digital [Cádiz] Diario de Cádiz [Cádiz] El Día [Islas Canarias] Diario de noticias (Navarra) |
Fotomovimiento. Testimonio fotográfico
LaHaine.org. Proyecto de desobediencia inform. Nodo50.org. Contrainformación en red DeCine21. Estrenos de cine Portal Clásico. Cult. clásica, historia y mitología Cinco Días. Diario de economía Mundiario. Diario de análisis y opinión. Diario de Burgos [Burgos] El Norte de Castilla [Castilla y León] Faro de Vigo [Vigo] La Opinión [Coruña] El Digital de Castilla y la Mancha [Castilla y la M] Albacete Abierto [Albacete] El Comercio [Asturias] Canarias 7 [Islas Canarias] Sur.es [Málaga] El Correo [Bizkaia y Álava] La Gaceta de Salamanca [Salamanca] La Opinión de Málaga [Málaga] eitv.eus. (Euskadi) |
La República
El Boletin. Diario de Actualidad y Finanzas Hoy.es [Extremadura] Andalucesdiario.es [Andalucía] La Voz de Galicia [Galicia] Madrid Actual [Madrid] ILeón [León] El Faro Digital [Ceuta y Melilla] MadridPress [Madrid] Diario de Navarra [Navarra] Diario de León [León] El Diario Vasco [Euskadi] Deia (Euskadi) Berria (Euskadi) |
4) Mitjans de la resta del món:
La Tercera [Chile]
Diario de México [México] |
RunRunes [Venezuela]
EdWeek [EEUU] |
Clarín [Argentina]
La Nación (Argentina)
|
Llegenda:
*: Noticia per a subscriptors.
**: Altres: noticies d’altres sindicats, departament de premsa de l’administració, etc.
: Aquest mitjà publica els seus continguts sota una llicència Creative Commons.