Jornades: Combatem el racisme i l’extrema dreta des del món del treball

Divendres 24 i dissabte 25 de maig
LaFede.cat, Barcelona
Federació d’Organitzacions per a la justícia global
Carrer Tàpies, 1-3, 08001 Barcelona. Metro Paral·lel L2/L3; Drassanes L3

Aquestes jornades són una nova activitat de la iniciativa UCFR-sindicats, amb el suport de l’Institut de les Desigualtats. (Més info: UCFR.cat/sindicats)

Cal reforçar la participació sindical en la lluita contra el racisme i l’extrema dreta. També cal augmentar la consciència de la importància del món del treball en el conjunt del moviment antiracista.

Dins això, hem de mirar com podem unir les lluites antiracistes des de diferents àmbits, com la CONFAVC, moviments feministes, xarxes pel clima, etc.: cal destacar que són —o haurien de ser— lluites compartides.

Aquestes jornades seran una oportunitat per compartir experiències amb gent diversa, i elaborar estratègies més efectives per a les nostres lluites.

Divendres 24 de maig

10.30h Taula inicial: El sindicalisme i la lluita contra el racisme i l’extrema dreta: experiències de com s’han organitzat els sindicats britànics

Presenta: Riz Hussein, responsable antiracista del TUC de Gran Bretanya

El moviment sindical de Gran Bretanya treballa aquests temes molt activament des de fa molts dècades. Paga la pena aprendre dels seus encerts i entrebancs. Sessió dirigida especialment a responsables sindicals, a tots els nivells.

11.15h Roda de premsa: El sindicalisme davant el 9J i la pujada de l’extrema dreta a Europa

Amb representants dels sindicats signants de la crida sindical unitari: “No deixem que ens divideixin. No al racisme. No Passaran!”

12.00h Taller: Com podem treballar l’antiracisme des del dret laboral?

Presenta: Pastora Filigrana, advocada laboralista i sindicalista

Sessió dirigida especialment als equips jurídics de sindicats.

14.00-16.30 Descans per dinar

16.30h Taller: Com podem reforçar la perspectiva antirracista a la negociació col·lectiva?

Presenta: Pastora Filigrana, advocada laboralista i sindicalista

Sessió dirigida especialment a sindicalistes responsables de negociar convenis.

Dissabte 25 de maig

10.00h: Bloc 1: dos tallers en paral·lel

Taller A: La realitat del racisme al lloc de feina i com fer-li front

Presenten: Representants sindicals donen diversos exemples del racisme a la feina, i de com s’han tractat.

L’objectiu és extreure lliçons sobre com millor treballar aquest problema molt estès. Com podem generalitzar la comprensió que és una cosa real, fruit d’un mal estructural, i que és necessari i possible respondre de manera col·lectiva? Durant el taller es presentaran exemples de casos realistes, tant de discriminació racista de part de l’empresa, com d’accions de part d’individus racistes/d’extrema dreta. Es parlarà de les diferents maneres de respondre davant aquestes situacions.

Taller B:  El jovent davant la precarietat i l’extrema dreta

Presenten: [per confirmar] Veus joves: organitzacions juvenils dels sindicats; gent jove racialitzada propera a UCFR…

Segons les enquestes, molts homes joves mostren molta simpatia vers idees d’extrema dreta. Però tant dones com homes joves juguen un paper important en moltes lluites socials, des dels drets de les dones fins al canvi climàtic. Com podem combatre les idees reaccionàries entre els (i les) joves?

12.00h: Bloc 2: Taller: És possible combatre el racisme i l’extrema dreta a les XXSS

Presenten: “influencers” progressistes [noms per confirmar]

Fa temps al moviment antiracista sabem que les xarxes socials són un camp de batalla important. Però també sabem que l’extrema dreta ens porta avantatge, els seus missatges ràpids i viscerals d’odi s’expandeixen molt més ràpidament que els arguments racionals i solidaris. Mirarem d’aprendre d’influencers, per saber com presentar i comunicar el nostre missatge de manera més efectiva. També parlarem de com ens podem defensar col·lectivament, davant els atacs típics que patim quan desafiem els relats d’odi a les xarxes.

14.00: Sessió final: Com el sindicalisme ha contribuït a la lluita unitària contra el racisme i l’extrema dreta

Presenta: Riz Hussein, responsable antiracista del TUC de Gran Bretanya

Amb lectura dels punts clau de cada taller

Aquesta sessió es dirigeix a activistes antiracistes, gent treballadora en general, tothom… L’objectiu és demostrar com els sindicats, a tots els nivells, si el tema es treballa bé, poden ser una força important en aquesta lluita.

jornades-combatem el racisme

Informació sobre l'ús de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques i perquè tinguis la millor experiència d'usuari/ària. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per acceptar les esmentades galetes així com la nostra política de galetes