Manifest en suport a les treballadores afectades pel decret de plantilles de l’Institut Milà i Fontanals de Barcelona

El Decret de Provisió i Plantilles es va aprovar ara fa 10 anys i, ja durant la seva elaboració, el sindicat USTEC·STEs (IAC) vam fer públic el nostre posicionament totalment en contra. També advertíem dels perills que podia suposar que part de la plantilla dels centres educatius públics es deixés en mans de les direccions, en lloc de ser coberta per processos de provisió objectius.

Un dels elements que destacàvem per denunciar el decret era justament la discrecionalitat a la qual es veia abocat el professorat, ja que si la decisió de continuar en un centre només depèn de l’opinió del director o directora, es pot caure fàcilment en raons subjectives (i, per tant, no estrictament relacionades amb el lloc de treball) a l’hora de reclamar o no a la persona. Aquest és el sistema que predomina a l’empresa privada, on de forma gerencial el director o directora escull l’equip de mestres d’un centre. Però no pot ser la manera de funcionar de l’administració pública, que és un servei a la ciutadania. Com diu el règim jurídic de la funció pública, “la funció pública és un dels instruments per a la gestió i la realització dels interessos públics que té encomanats l’Administració i s’ordena d’acord amb els principis de legalitat, objectivitat, economia, eficàcia i eficiència”.

És en aquesta línia que USTEC·STEs fa 10 anys que reivindiquem la derogació del Decret de Plantilles perquè pot constituir una vertadera vulneració dels drets dels treballadors i treballadores públics davant l’arbitrarietat, la coerció o el criteri d’una sola persona (director o directora).

Per aquest motiu volem expressar el nostre suport al conjunt de 9 treballadores de l’Institut Milà i Fontanals de Barcelona, afectades directament per un ús indiscriminat del Decret de Plantilles. Persones que durant anys han estat compromeses amb el centre i el seu alumnat però ara, per voluntat expressa de la direcció i sense cap explicació o justificació basada en qüestions objectives i relacionades amb el lloc de treball, es pretén que no continuïn el curs vinent en el seu lloc de treball. Es tracta d’una direcció que no porta ni un any en el centre. A causa de la mala gestió que du a terme aquesta direcció, altres 8 persones no volen seguir formant part del claustre i, per tant, marxaria un 29% de la plantilla, en un centre de màxima complexitat on el més important és el vincle amb l’alumnat, la dedicació i implicació, i el bon ambient de treball i la cohesió de l’equip docent.

Des d’USTEC·STEs també volem expressar el nostre malestar davant el servei d’inspecció educativa, ja que la seva funció és avaluar la funció docent però també la funció directiva. No pot ser que hi hagi centres on els treballadors i treballadores expressen discrecionalitat o arbitrarietat o coaccions i no hi hagi una intervenció directa de l’administració. Els i les professionals no tenim cap eina per defensar el nostre lloc de treball davant la subjectivitat d’una direcció que no ha de rendir comptes de les decisions a ningú.

Per tot això, reiterem el suport a les persones que es troben en situació de vulneració del seu dret com a treballadores públiques a tenir un lloc de treball proveït de forma objectiva. En aquest cas estem al costat de les afectades de l’Institut Milà i Fontanals, però també al costat del personal de molts altres centres.

Exigim al govern que es formi de les darreres eleccions que es replantegi seriosament la derogació d’aquest decret que tantes conseqüències nefastes està tenint als centres educatius.

Per estabilitzar les plantilles és necessari que totes les places s’ofereixin en processos d’estabilització justos i objectius, amb una doble via d’accés que permeti la funcionarització de tot el col·lectiu, i que totes les places s’ofereixin també als concursos de trasllats per garantir el dret a obtenir una destinació definitiva de tots els treballadors i treballadores.