Comunicat

USTEC·STEs (IAC) i la Facultat d’Educació de la UB hem celebrat el Congrés Internacional de Capitalisme Digital i Educació a l’era de la IA

Els passats 24 i 25 d’abril, el Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social (GREPPS) adscrit a la Universitat de Barcelona, i el sindicat USTEC·STEs (IAC) vam celebrar el I Congrés Internacional de Capitalisme Digital i Educació a l’era de la intel·ligència artificial. Aquest esdeveniment acadèmic, avalat per l’Institut de Desenvolupament Professional (IDP-ICE) de la UB, va comptar amb 20 ponències amb experts procedents del Brasil, Portugal, Espanya i els Països Catalans, del camp de la sociologia, la pedagogia, la psicologia i la història contemporània i de l’educació. Hi va haver un èxit d’inscripcions, 75, la major part de les quals procedents d’escoles i instituts catalans i del món acadèmic, així com la nombrosa presència d’estudiants de la Facultat d’Educació i Economia de la Universitat de Barcelona.

El Congrés va debatre, des de diverses perspectives i òptiques, molts dels aspectes que han suscitat polèmiques públiques i acadèmiques; el paper del filantrocapitalisme en les grans corporacions; els processos de transformació digital i el seu paper en les dinàmiques de privatització endògena i exògena; el creixent paper de la tecnovigilància de docents i alumnat a partir de les Big Data; les estratègies globals i locals de digitalització o els efectes de les pantalles entre la comunitat educativa. Totes les temàtiques han estat d’actualitat en els darrers mesos i haurien de marcar els debats educatius al llarg dels anys vinents.

Tenint en compte la transcendència dels debats i les conclusions, us deixem en obert les intervencions dels ponents en el nostre canal audiovisual.

També es va aprofitar l’esdeveniment per fer la presentació prèvia de la revista Docència número 48, un monogràfic precisament sobre digitalització educativa amb el nom de ‘Digitalització i salut mental’, que aviat rebreu als vostres centres (en el cas dels i les afiliades, també per correu postal als vostres domicilis) i ja podeu gaudir des del nostre web.

Aquest ha estat un primer pas en la col·laboració del sindicat USTEC·STEs (IAC) i el món acadèmic. Entenem que cal democratitzar els debats teòrics i obrir la formació permanent a la socialització de les discussions de polítiques educatives i la reflexió pedagògica –el Congrés tenia la consideració de curs reconegut. Cal seguir creant espais de debat i reflexió propositius, crítics i transformadors entre els diferents actors educatius per fer front a l’onada neoliberal i presentar resistència.

Congrés Internacional IA1
Congrés Internacional IA2