FP

L’Agència Pública de Formació i Qualificacions Professionals de Catalunya (Agència FPCAT) s’adscriu al Departament d’Educació i de Formació Professional

El 18 de setembre de 2024, el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya va publicar el Decret 319/2024, de 17 de setembre, de reestructuració del Departament d’Educació i Formació Professional, segons el qual s’adscriu l’Agència Pública de Formació i Qualificacions Professionals de Catalunya al Departament d’Educació.

Des d’USTEC·STEs (IAC) considerem que aquest fet pot ser un pas endavant en la recuperació del prestigi de la formació professional (FP) i l’inici de la comunicació i entesa entre el govern de Catalunya, les famílies, el professorat i la ciutadania en general.

La publicació i entrada en vigor de la Llei 10/2015, de 19 de juny, de formació i qualificació professional de Catalunya, va establir els fonaments d’una política externalitzadora i privatitzadora sense precedents de l’FP a Catalunya. Per arribar a aquest objectiu es va crear l’Agència Pública de Formació Professional i Qualificacions i altres òrgans, com el Consell Rector, que se’n deriven. Però això no era suficient i van decidir allunyar l’Agència de qualsevol sector crític que se li pogués oposar, adscrivint-la, davant l’oposició aferrissada d’USTEC·STEs, al Departament de Presidència, un espai més tranquil i difícil de controlar, en què sectors crítics com el professorat no tenen cabuda.

Això encara no era suficient, i per això, en la composició de l’executiva de l’Agència i dels organismes que en depenen, des d’un primer moment, es va excloure la part social taxativament (així ho especifica la Llei d’FP com el decret de constitució de l’Agència). És a dir, ni el professorat, ni l’alumnat, ni els sindicats educatius, ni la societat en general van ser inclosos en la institució. Quelcom incomprensible en un estat democràtic, perquè tan sols la part empresarial podria decidir sobre el futur de milions de ciutadans. Val a dir que tan sols “sindicats-empresa” com CCOO i UGT, la patronal i l’Administració en formen part.

USTEC·STEs hem lluitat des del primer moment en contra de l’Agència i, una vegada publicada la llei, hem exigit formar-ne part com a veu crítica, per poder lluitar contra la privatització tan salvatge que la Llei d’FP de Catalunya, amb l’Agència, implicava. Malauradament, avui dia encara no ho hem aconseguit, però aquest nou canvi de paradigma és enormement positiu i un gran pas endavant.

Per això, com a USTEC·STEs, valorem molt positivament el pas valent que ha fet la consellera, tot i les crítiques de la patronal i sindicats empresa, i l’encoratgem a vetllar perquè la part social, en especial el professorat de l’educació pública i més concretament USTEC·STEs, com a sindicat majoritari a l’educació pública, formi part de l’Agència i dels òrgans que en depenen.

Cal recuperar el prestigi i qualitat de la formació professional perduts a conseqüència de les polítiques externalitzadores i privatitzadores emanades de la llei d’FP de Catalunya i de l’Agència.